Met een Crisiskaart naar de supermarkt

Bij Kompassie kunnen mensen terecht voor het maken van een Crisiskaart. Maar we zorgen er óók voor dat deze kaarten actueel blijven. De Crisiskaarthouders worden periodiek door ons gebeld, om te horen hoe het met ze gaat en of er iets veranderd moet worden op hun kaart. Dit levert soms hele mooie verhalen op….

“Ik zwaai met die kaart en dan komt alles goed” – het verhaal van Carla

“Door een ernstig ongeval een paar jaar geleden zijn mijn hersens beschadigd. Sindsdien loop ik onder andere het risico dat ik buitenshuis, in contact met anderen, in de problemen raak. Nu zijn we in deze tijd misschien allemaal wel eens wat sneller aangebrand, maar bij mij kan dat door mijn hersenbeschadiging behoorlijk uit de hand lopen.

Nu de mensen zich steeds minder goed aan de corona-maatregelen houden, is bijvoorbeeld mijn bezoek aan de supermarkt een hele uitdaging geworden. Ik erger me heel snel aan mensen die te dicht in mijn buurt komen, die het gangpad blokkeren of mij beschuldigen van voordringen. Mijn emoties lopen dan direct heel hoog op, ik kan mezelf op zo’n moment niet beheersen en flap er van alles uit. Niet allemaal even netjes, ik ben een ras Hagenees, dus je kunt je er vast wel iets bij voorstellen. Als de ander een beetje tegengas geeft blijft het niet bij vloeken en tieren, dan pak ik de ander beet of deel ik zelfs een klap uit. Je begrijpt dat dat een hoop tumult kan geven en voor je het weet wordt de politie erbij gehaald en staat de hele supermarkt te kijken. Dat is voor niémand leuk natuurlijk en ook absoluut niet mijn bedoeling.

Ongeveer een jaar geleden heb ik samen met een vrijwilliger van Kompassie een Crisiskaart gemaakt. Deze is me al een paar keer goed van pas gekomen, onder andere dus in de supermarkt. Op het moment dat het mis dreigt te gaan geef ik mijn Crisiskaart aan de beveiliger. Op die kaart staat in het kort wat er met mij aan de hand is, wat hij op dat moment het beste kan doen en wat niét: ”Neem mij mee naar een rustige plek, buiten het zicht en het gehoor van de andere persoon. Ga niet in discussie, probeer niet te bemiddelen en spreek mij toe in korte zinnen. Bel eventueel mijn man”.

Meer is er niet nodig, ik word dan vanzelf rustiger en alles komt goed. Dat ik die kaart bij me draag zorgt er hoe dan ook voor dat ik wat minder gespannen ben als ik naar buiten ga.”

Meer informatie over de Crisiskaart is hier te vinden.

Heeft u interesse in een Crisiskaart, voor uzelf of uw naaste? Mail dan naar crisiskaart@kompassie.nl of bel (070) 427 32 40.